Koplopers #2 - april 2026
Door: Jaap van den Broek

Op 27 maart organiseerden wij in samenwerking met DeBalie een avond over het investeringsklimaat voor jonge (deep)techbedrijven. Wat volgde was een scherp maar goed gesprek tussen Rinke Zonneveld (CEO Invest-NL), Sophie Heijenberg (Graduate Ventures) en Arnoud Boot (Hoogleraar Ondernemingsfinanciering en Financiële Markten, UvA) en Ingrid Romijn (CEO Q*Bird) die hieronder uitgebreid aan het woord komt.




Balie <> DZVA
Kijk de avond in DeBalie hier terug
Koploper: Dr. Ingrid Romijn (CEO Q*Bird)
Koplopers zijn onderscheidende founders, investeerders, beleidsmakers en denkers uit ons netwerk die de overgang naar De Nieuwe Economie mogelijk maken. Deze gesprekken doen wij met Ronne Theunis (journalist van het Financieel Dagblad).
Waar loop je als deeptech-ondernemer tegenaan als je in Nederland een bedrijf wil laten groeien? Ingrid Romijn, oprichter en CEO van quantumtechnologiebedrijf Q-Bird, is veel tijd kwijt aan administratieve randzaken. ‘De overheid zou zich meer als klant moeten opstellen.’
Q-Bird werd in 2022 opgericht door Ingrid Romijn, Joshua Slater en Remon Berrevoets. Het Delftse bedrijf met inmiddels zo’n dertig medewerkers ontwikkelt extreem beveiligde netwerken op basis van quantumtechnologie. Op de vraag waar Romijn in de doorontwikkeling van Q-Bird in Nederland tegenaan loopt, volgt een diepe zucht. ‘Als ondernemer denk ik liever in kansen dan belemmeringen. Maar ik heb wel veel moeite met de hoeveelheid bureaucratische hoepels waar we als startend deeptechbedrijf doorheen moeten springen.’

Huiswerk
‘De quantumcryptografie die Q-Bird ontwikkelt, valt onder ‘sensitieve technologie’. Dat betekent dat we moeten voldoen aan de Wet Vifo, een veiligheidstoets voor investeringen, fusies en overnames die een risico kunnen vormen voor de nationale veiligheid. En dan zijn er nog de uitgebreide IND-processen waar we mee te maken krijgen bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Niet al het deeptech-talent bevindt zich in Nederland of zelfs Europa, daarom werken bij ons mensen uit alle zes continenten. Ook dat brengt het nodige huiswerk met zich mee.’
Interessante propositie
Romijn zou graag zien dat de overheid de focus verlegt van controle naar procurement en samenwerking. ‘Op dit moment heeft de overheid voornamelijk de rol van toezichthouder en subsidieverstrekker, maar het zou beter zijn als ze ook inhoudelijk betrokken zijn bij projecten. De overheid zou zich meer als klant moeten opstellen: zet proactief opdrachten uit bij bedrijven en stel je op als bèta-tester.
‘Een startend deeptechbedrijf dat de overheid als eerste klant heeft, heeft een incentive om concrete producten af te leveren en bovendien een interessante propositie richting mogelijke andere klanten en investeerders. Ik ben ervan overtuigd dat een DARPA-model zoals de Verenigde Staten hanteren, hier ook kan werken.’
Op dit moment werkt Q-Bird al samen met een aantal Nederlandse overheidsdepartementen. ‘Hoewel we daarin zeker enthousiasme merken, is de algemene houding toch afwachtend. Zonde, want als we niet ingehaald of overgenomen willen worden door buitenlandse bedrijven, moeten we nu wel de vaart erin houden.’
Lange adem
‘Quantumtechnologie is deep-deep tech. We hebben een paar producten op de markt, maar we zijn nog lang niet waar we willen zijn. In Nederland en Europa is het lastig om investeerders aan te trekken die zo’n lange adem en zulke diepe zakken hebben. In Amerika is dat veel makkelijker.
‘Maar ik ben Europeaan: het liefst houd ik onze technologie in Europa.’
Daarom hoop ik dat ook Europese fondsen bereid zijn om risico te nemen en te vertrouwen op de impact van onze technologie op lange termijn. Investeren in deeptech is immers vooral een kwestie van lef hebben.’
En wat deden we verder?
Wij hielpen Oost NL en PhotonVentures bij hun EUR 6m investeringsronde in Brilliance
Wij adviseerden Affix Labs bij hun investeringsronde en zetelverplaatsing van Finland naar Nederland
én we zijn druk aan het nadenken over hoe we zo snel mogelijk een digitaal autonoom advocatenkantoor kunnen worden with the likes of Rick Pastoor, Ot van Daalen en nog vele anderen die zich bezighouden met alle vraagstukken omtrent digitale soevereiniteit. Dit is deels omdat het nodig is, maar ook omdat het ontzettend interessant is om te zien wát er allemaal al kan.
Tenslotte: we zijn enorm blij dat Isabelle Verhaegh (oud A&O Shearman) zich bij DZVA heeft aangesloten!
‘Wat mij naar DZVA trok, is hun focus op de bedrijven en investeerders die de toekomst vormgeven. Denk aan deep tech en impact investing. Een groeiend, scherp team van ondernemende advocaten met een heldere missie: de koplopers van de nieuwe economie ondersteunen en het publieke debat uitdagen.’

